نتایج ضعیف ایمنی تویوتا باعث انتقاد از این شرکت شد

دسته بندی:‌ خودرو

اگر اهل گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی باشید، حتما تصاویری از مشکلات فنی نسخه‌های جدید تویوتا در ایران و سایر نقاط جهان را دیده‌اید. بسیاری از تعمیرکاران ایرانی و خارجی با انتشار این فیلم‌ها، اظهار می‌کنند که تویوتا دیگر کیفیت سابق را ندارد. نتایج ضعیف تست ایمنی تویوتا در موسسه لاتین انکپ، سخنان این تعمیرکاران را تا حدودی تایید می‌کند.
موسسه ایمنی لاتین انکپ که امنیت خودروهای عرضه شده در آمریکای مرکزی و جنوبی را بررسی می‌کند، اخیرا تویوتا رایز را مورد بررسی قرار داده است. این خودرو به عنوان سوبارو رکس و دایهاتسو راکی نیز در برخی بازارها فروخته شده است. تویوتا رایز در تست تصادف موسسه ایمنی لاتین انکپ، تنها یک ستاره ایمنی کسب کرد. این خودرو با شش کیسه هوا در مکزیک عرضه می‌شود اما نسخه عرضه شده از تیپ پایه و دارای یک کیسه هوا بود.

به گفته متخصصین لاتین انکپ، نتایج ضعیف ایمنی تویوتا رایز ناشی از ساختار ناپایدار خودرو و ضعف در جذب ضربات از ناحیه جلو است. همچنین حفاظت صورت گرفته از قفسه سینه راننده بسیار اندک است و راننده در تصادفات از جلو، در معرض آسیب‌های شدید قرار دارد. همچنین تویوتا رایز در تست تصادف از ناحیه جانبی ضعیف ظاهر شد و از سرنشینان محافظت خاصی به عمل نیاورد. در واقع ساختار تویوتا رایز برای جذب ضربات بسیار ضعیف است و با افزایش امکانات ایمنی، این ضعف تا حدودی جبران می‌شود.

جزئیات بیشتر از نتایج ایمنی تویوتا رایز

البته نسخه آزمایشی تویوتا رایز توسط لاتین انکپ، تیپ پایه این خودرو بود. در تیپ فول آپشن دستیارهای رانندگی سطح دوم، کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای و سیستم کنترل اشتباه پدال را دریافت خواهید کرد. این سیستم از فشردن تصادفی پدال گاز به جای ترمز در هنگام پارک جلوگیری می‌کند. با این حال افزودن سیستم‌های ایمنی نمی‌تواند تمامی ستاره‌های از دست رفته این خودرو را جبران کند. تویوتا رایز نمره ۴۱% برای محافظت از سرنشینان بزرگسال، ۷۲% برای محافظت از کودکان، ۵۹% برای محافظت از عابرین پیاده و ۵۸% امتیاز در بخش دستیارهای ایمنی کسب کرد.

البته تویوتا در کسب ستاره‌های ایمنی اندک تنها نیست. سال گذشته ام جی ۵ و ماهیندرا اسکورپیو در تست تصادف انکپ استرالیا (ANCAP) صفر ستاره ایمنی دریافت کردند. در سال ۲۰۲۳، سیتروئن C3 از لاتین انکپ صفر ستاره ایمنی گرفت. جک E10X در سال ۲۰۲۲، صفر ستاره ایمنی از انکپ چین گرفت.

تصویر منتسب به روبوتاکسی تسلا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد
ویلچر روباتیک با چرخ‌های بزرگ و انعطاف‌پذیر